توفیق زن بیش از مرد است!

ساخت وبلاگ

رسول خدا ( صلي الله عليه وسلم ) : گفتن تسبيحات اربعه " سبحان الله، والحمد لله، ولا اله إلاّ الله، والله اكبر" در نزد من ، از آنچه كه آفتاب بر آن طلوع نموده محبوبتر است .

توفيق زن بيش از مرد است و اگر انسان تنزل كند، حداقل بايد بگويد زن همانند مرد است. زيرا rlm;تقريباً شش سال قبل از اين كه مرد، مكلف شود، زن را ذات اقدس اله به حضور پذيرفته است .

به گزارش شفقنا به نقل از خبرگزاری حوزه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ راز به تکلیف رسیدن دختران قبل از پسران را تشریح کردند :

متن سوال و پاسخ معظم له به شرح ذیل است :

* توفیق زن بیش از مرد است :

توفيق زن بيش از مرد است و اگر انسان تنزل كند، حداقل بايد بگويد زن همانند مرد است. زيرا rlm;تقريباً شش سال قبل از اين كه مرد، مكلف شود، زن را ذات اقدس اله به حضور پذيرفته است. زن rlm;همين كه از نُه سالگى گذشت و وارد دهمين سال زندگىlrm; lrm;شد، خدا او را به حضور مى rlm;پذيرد و با او rlm;سخن مى rlm;گويد و روزه را بر او واجب مىrlm; كند، مناجات هاى او را به عنوان دستور مستحب شرعى rlm;گوش مى rlm;دهد. آن هنگام كه مرد به عنوان يك نوجوان در حال بازى کودکانه است، زن مشغول راز و نياز rlm;و نماز است. شش سال زمينه rlm;سازى كردن، از دوران نوجوانى او را به حضور پذيرفتن، نماز را كه rlm;عمود دين است بر او واجب كردن، روزه را كه سپر دين است و حج را كه وفد الى rlm;اللَّه است و rlm;مهمانان در آن سفر به ضيافتگاه خداوند مىrlm; روند، بر زن واجب كردن، اينها همه نشانه آن است كه rlm;زن براى دريافت فضائل، شايسته rlm;تر از مرد است. و اگر اين منطق درست تبيين و اجرا گردد، نتيجتاً rlm;معلوم خواهد شد كه زن بالاتر از مرد و لااقل همتاى مرد است .

* یک دستورالعمل :

rlm; lrm; lrm;زن گرچه ممكن است در طى دوران عادت از برخى از عبادت محروم باشد اما تمامى آنrlm;ها rlm;جبران rlm;پذير است، زيرا قضاى روزهrlm; ها را به جا مى rlm;آورد و براى نماز اگر وضو بگيرد و در مصلّاى خود رو به rlm;قبله بنشيند، و به مقدار نماز، ذكر بگويد ثواب نماز را مى rlm;برد. همان گونه كه اگر مسافرى پس از rlm;خواندن دو ركعت واجب، سى يا چهل بار تسبيحات اربعه را تكرار كند، جبران آن دو ركعت ساقط rlm;شده را خواهد كرد.

پس اين گونه از فضائل جبرانrlm; پذير است.rlm; lrm; lrm;عمده آن است كه مرد وقتى پانزده سالگى را تمام نمود و وارد شانزدهمين سال زندگى شد، rlm;شايستگى خطاب الهى را كسب مى rlm;نمايد و قبل از آن چنين لياقتى ندارد، زيرا بلوغ، زمينه تشرف به rlm;مقام عبوديت استlrm; .

* جشن تکلیف :

درباره يكى از علماى شيعه، ابن طاووس - رضوان اللَّه عليه - نقل شده است كه روز بلوغش rlm;را جشن گرفت، او وقتى از پانزده سالگى وارد شانزدهمين سال زندگى شد دوستان و آشنايان خود rlm;را به شكرانه اين كه من نَمُردم و سنّ من به حدّى رسيد كه خداى سبحان با من سخن گفت و از rlm;من تكليف طلب كرد، جشن گرفت چون انسانlrm; lrm;تا قبل از بلوغ، مورد خطاب تكليفى خدا نيست، و به rlm;هنگام بلوغ لياقت مىrlm; يابد كه مورد خطاب خداى سبحان واقع شود. - اما این که آيا اين جشن، در اسلام rlm;مشروعيت دارد و جزو سنن هست يا نه؟ مسألهrlm; اى جداگانه است، كسى به قصد ورودِ سنّت اقدام rlm;به برگزارى اين مراسم نمىrlm; كند، بلكه اين جشن را به شكرانه يك نعمت برگزار مىrlm; نمايد. و شايد rlm;مرحوم سيد ابن طاووس، زير پوشش اطلاقات اوليه كه هر نعمتى به شما رسيده است حقrlm; شناس و rlm;شاكر باشيد، اين چنين عملى را انجام داده استlrm;- .lrm; lrm; lrm;بر اين اساس، بلوغ يك شرافت است. آنها كه اهل عرفان هستند، مى rlm;گويند ما مشرَّف شديم نه rlm;مكلّف، چون زحمت و مشقتى در كار نيست، بلكه شرف در كار است. لذا در مناجاتrlm; الذاكرين امام rlm;سجاد (ع) مى rlm;خوانيم <<يا من ذكره شرف>> اى خدايى كه نام تو مايه rlm;شرافت است.rlm; lrm; lrm;اگر كسى به جايى برسد كه ذكر خدا گويد و در سايه اين ذكر، به ياد خدا باشد و خدا هم به ياد او rlm;باشد، شرافتى نصيب او گرديده است، و این است که زن شش سال قبل از مرد به اين شرافت مى rlm;رسد.

اگر rlm;چنانچه به اين نكته دقت شود، قبل از اين كه مرد به راه بيفتد و در صراط مستقيم گام بردارد، زن rlm;بخش زيادى از اين راه را طى كرده است. بنابراين هم آن محروميتrlm; هايى كه زن در دوران عادت دارد rlm;قابل جبران است و هم شش سال قبل از مرد، از همه مزايايى كه مرد محروم است برخوردار rlm;مىrlm; شود.rlm;

* دلایل جبران محرومیت از عبادات :

lrm; lrm;در پايان عمر نيز براى زنان غير سادات پس از سن پنجاه سالگى سخن از ايام محروميت نيست rlm;و در اين مدت محروميت نيز اولاً، ايام عادت محدود و چند روز بيشتر نيست. ثانياً، آنها كه باردارند و rlm;توفيق حمل امانت را دارند نيز محروميت از عبادت شامل آنها نمىrlm; شود، چون غالباً عادت با حمل rlm;جمع نمىrlm; شود. ثالثاً، مدت شش سالى كه زن قبل از بلوغ مرد، بالغ مى rlm;شود، همه نقصrlm; ها را rlm;ترميم مى rlm;كند. بنابراين اگر نقصانى در ايمان باشد، علت آن هم نقص در عبادت باشد، نه تنها قابل rlm;جبران است، بلكه اگر زن به اين فكر بيفتد كه دوران شش ساله را مغتنم شمارد، عظمتى فزون تر نيز rlm;خواهد يافت.rlm;lrm; lrm;از آنچه گفته شد روشن مىrlm; شود سِرّ بيان حضرت امير - سلامrlm; اللَّه عليه - در نهج rlm;البلاغه كه در rlm;وصف زن خطاب به امام مجتبى عليه السلام مى rlm;فرمايدlrm;:lrm; lrm; >>lrm;فاِنّ المرأة ريحانة وليست بقهرمانة>>(1).rlm; lrm; lrm;يعنى اين كه زن ريحان است، بايد او را زودتر از مرد، تحت تربيت و تكليف قرار داد، در غير اين rlm;صورت ضايع مى rlm;شود. روايتى ديگر نيز از حضرت صادق - سلام rlm;اللَّه عليه - نقل شده است كه rlm;مىrlm; فرمايد:rlm; lrm; >>lrm;من اتّخذ امرأة فليكرمها فانّما امرأة أحدكم لعبة فمن اتّخذها فلا يضيّعها>>(2).rlm; lrm; lrm;مراد از لعب در روايت، بازيچه و اسبابrlm; بازى نيست، بلكه يعنى، زن ريحانه است، اين ريحانه را rlm;ضايع نكنيد. اسلام به اولياى مدرسه و منزل دستور مى rlm;دهد كه به دخترها بيش از پسرها رسيدگى rlm;كنيد. اگر تكليف بر دختر، شش سال قبل از پسر شروع مى rlm;شود بنابراين اولياى منزل و مدرسه rlm;مسؤوليت شان نسبت به دخترها بيش از پسرهاستlrm; lrm; lrm;روى اين تحليل، معلوم مى rlm;شود زن براى نماز و راز و نياز، زودتر از مرد آمادگى پيدا مىrlm; كند و اگرlrm; lrm;احياناً راه هاى عاطفى، زمينه rlm;هاى انحراف را پيش روى زن قرار دهد، تكاليف عبادى آن راه ها را تعديل rlm;مىrlm; كند تا مبادا به انحراف برودlrm;. lrm;

منابع:
rlm; (1) نهج البلاغه، نامه 31.rlm; rlm;(2) بحارالانوار، ج103، ص224.rlm; rlm;(3)زن در آئينه جلال و جمال، صفحات 379 ـ 382.

{صلوات+عج}

اصحاب قرآنی یاوران حضرت مهدی(عج)...
ما را در سایت اصحاب قرآنی یاوران حضرت مهدی(عج) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : dashabequrani2 بازدید : 210 تاريخ : دوشنبه 10 آبان 1395 ساعت: 20:48